10 June 2012

HIMPUNAN JUTAAN BELIA 2012

Bismillahirrahmanirrahim.


Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Pada 26 Mei yang lalu, Seramu Uniten telah menghantar seramai 27 orang sukarelawan dan 1 AJK ke Himpunan Jutaan Belia 2012.

Flow program? Tidak rumit .

Berkumpul pada pukul 7.45 pagi, para sukarelawan mendaftarkan diri di Urusetia Seramu Uniten di The Loop. Mereka didapati amat memberikan kerjasama dan segalanya berjalan mengikut waktu yang ditetapkan. Alhamdulillah. Selesai sahaja pendaftaran, Kami menaiki bas dan menuju ke Putrajaya.

Perjalanan mengambil masa 10 minit sahaja memandangkan keadaan trafik pada pagi itu tidak sesak. Apabila sampai di belakang bangunan Kementerian Belia dan Sukan, Skuad Sukarelawan Uniten dibawa ke main Help Desk Volunteer dan mendaftar diri di urusetia sukarelawan MyCorps pula.

Mereka diberi T-shirt, topi , tuala dan kupon makanan.

Kemudian, mereka diagihkan oleh urusetia sukarelawan My Corps ke tempat bertugas masing-masing.


Para sukarelawan dikehendaki menolong Ketua segmen (tempat yang ditugaskan) untuk melancarkan program.

Program sukarelawan ini tamat tidak pada masa yang yang ditetapkan iaitu 8 malam, tetapi ianya habis awal. So, bila dah habis awal, para sukarelawan ada masa untuk berjalan-jalan meninjau keadaan di tapak himpunan jutaan belia.

Diharapkan jika ada lagi program Sukarelawan sebegini, Pelajar Uniten berminat untuk menyertai kerana hidup ini singkat sangat nak dibazirkan masa ke tempat dan perkara yang tidak mendatangkan faedah.

Terima kasih.

Laporan : Mia Baharudin

No comments: